Onderwijsminister Dennis Wiersma focust op het repareren van achterstallig onderhoud aan het curriculum op de basisvaardigheden taal, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Daar is de nood het hoogst, zo schrijft Wiersma in een brief aan de Tweede Kamer.
Hij wil een punt zetten achter ‘het grootse en meeslepende proces van de afgelopen jaren’ en vooruitkijken naar wat er nú noodzakelijk is. Dat zijn volgens hem taal, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid.
Het noodzakelijk onderhoud moet volgens Wiersma worden aangepakt op een manier die in de praktijk te doen is. Hij wil rust brengen in het proces ‘om ervoor te zorgen dat leraren, schoolleiders en alle andere mensen die werken in het onderwijs zich kunnen concentreren op het bieden van goed onderwijs’.
Niet alles tegelijkertijd
Het bekritiseerde Curriculum.nu is nu echt voltooid verleden tijd, benadrukt de minister. ‘Daar hoort dus ook een ander, kleinschalig en meer gericht proces bij dat kan rekenen op steun van het veld, maar ook niet eindeloos blijft hangen aan vergadertafels’. Niet alles moet tegelijkertijd, zo staat in zijn brief: ‘Wat het meest urgent is, gebeurt eerst. Wat minder urgent is, volgt later in de tijd.’