Kinderen op de basisschool moeten weer rijtjes stampen bij rekenles. Dat zeggen critici van de huidige lesmethoden, die veel plaatjes, raadseltjes en context aanbieden, meldt Nieuwsuur.
Realistisch rekenen is volgens critici de oorzaak van de teruglopende rekenresultaten van Nederlandse kinderen. ‘Er kunnen nog zulke leuke plaatjes bij een opgave staan, maar als kinderen de basis niet snappen zijn die toch niet aantrekkelijk’, zo citeert Nieuwsuur onderwijsdirecteur Anna Bosman van het Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Nieuwsuur laat ook leerkracht Berrie van den Bovenkamp van groep 5 van openbare basisschool De Witte Vlinder in Arnhem aan het woord: ‘Ik ben erachter gekomen dat het niet oplevert wat het moet opleveren. Gewoon veel sommen en rijtjes oefenen doet de resultaten wel stijgen. Het werkt, dus waarom zou je dat veranderen? Het kan ouderwets zijn maar de kinderen scoren er beter mee.’