In de Week van Openbare Scholen van 18 tot en met 22 maart hebben openbare scholen in het hele land weer de kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting in de schijnwerpers gezet.
Een van de organisaties die in de Week van Openbare Scholen liet zien wat de meerwaarde is van deze kernwaarden is West Openbaar Onderwijs met scholen in de gemeenten Westland en Midden-Delfland. Bestuursvoorzitter Turan Yazir vertelt aan de lokale nieuwssite RODI Westland dat gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting naadloos aansluiten bij de kernwaarden van zijn organisatie, namelijk vertrouwen, inspireren en samenwerken. Dit zijn geen loze kreten, benadrukt Yazir. ‘Integendeel, het zijn de kaders van waaruit wij werken, van het bestuur tot in de klas.’
Hij benadrukt dat het doel van openbaar onderwijs meer is dan het aanleren van basisvaardigheden als lezen en schrijven. De openbare school is een springplank voor de voorbereiding op de Nederlandse samenleving. Iedereen is er welkom en iedereen is gelijkwaardig. Kinderen leren er hun eigen vrijheid kennen, maar ook om de vrijheid van anderen te respecteren.
Levensbeschouwingen
Vrijheid en wederzijds respect hebben zeer zeker ook betrekking op de diversiteit aan levensbeschouwingen, vertelt directeur Petra van der Zande van openbare basisschool De Hoogvlieger in Naaldwijk. ‘We besteden daar binnen het openbaar onderwijs aandacht aan, vanuit de gedachte van gelijkwaardigheid komen bij ons allerlei levensbeschouwingen, religies en stromingen aan bod.’
Er staat in de openbare scholen van West Openbaar Onderwijs elk jaar een ander feest centraal. Op De Vlieten in De Lier bijvoorbeeld was dat dit jaar het Joodse Loofhuttenfeest in combinatie met de Kinderboekenweek. Het kan ook een heel ander feest zijn, zoals carnaval of het Suikerfeest.
Soms worden er ook zelfverzonnen feestdagen geïntroduceerd, zoals de Blauwe Feestdag. Dan komen alle leerlingen in het blauw naar school. Op zo’n zelfverzonnen feestdag kan met de kinderen het gesprek worden aangegaan over hoe feesten ontstaan en wat ze betekenen.
Inclusieve feest- en gedenkdagenkalender
VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs hebben in de Week van Openbare Scholen de inclusieve feest- en gedenkdagenkalender 2024/2025 gepresenteerd. Deze kalender is bedoeld om meer structurele aandacht te geven aan levensbeschouwing in de klas. Bij de kalender hoort een lesbrief. Scholen kunnen de kalender bestellen.