Jongens op het vmbo vinden over het algemeen verzorging, dans, drama en Frans geen leuke vakken. Voor veel meisjes zijn natuurkunde, rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis impopulair. Dit meldt Qompas op basis van eigen onderzoek onder 17.000 vmbo-leerlingen.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat informatiekunde zowel onder jongens als meisjes slecht scoort, terwijl zij lichamelijke opvoeding en tekenen over het algemeen wel leuk vinden.
Verder blijkt dat naarmate vmbo’ers langer op school zitten, hun motivatie voor school, huiswerk en hun toekomst afneemt, met als dieptepunt de derde klas. In de vierde neemt die motivatie weer iets toe.
Hun schoolvakken vinden zij daarentegen ieder jaar iets leuker worden. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat zij in het derde leerjaar veelal hun profiel hebben gekozen en vakken die ze niet leuk vinden hebben laten vallen.
De hoogste cijfers halen vmbo’ers voor lichamelijke opvoeding en creatieve vakken. Meisjes halen in totaal met een 7,0 gemiddeld een iets beter cijfer dan jongens met een 6,8. Alleen voor gym en geschiedenis scoren jongens beter dan meisjes.