Veel scholieren denken zelf een leerachterstand te hebben opgelopen in de coronacrisis. Van de havisten en vwo’ers zegt ruim de helft dat gevoel te hebben na de periode van thuisonderwijs.
Dit blijkt uit onderzoek van Qompas, een organisatie voor loopbaanontwikkeling, onder ruim 4000 bovenbouwscholieren van vmbo, havo en vwo. De scholieren werd gevraagd naar hun ervaringen met de online lessen tijdens de coronacrisis. Uit de antwoorden blijkt onder meer dat veel leerlingen het lastig vonden om op te letten bij de lessen via het beeldscherm, ze vonden het moeilijk de motivatie op te brengen om mee te doen en ze konden makkelijker spijbelen of niet meedoen.
Bijna de helft van de respondenten (49 procent) is vmbo’er, 18 procent zit op de havo en 33 procent op het vwo. Meer meisjes dan jongens hebben de vragen beantwoord. Vrijwel allemaal kregen ze online lessen en opdrachten. Eenderde van de leerlingen was daar drie tot vier uur per dag mee bezig. De helft van de vwo’ers besteedde meer dan vijf uur per dag aan school. Een op de drie vmbo’ers was er in twee uur mee klaar. Het meest opvallend zijn de antwoorden op de vraag of ze het gevoel hebben dat ze een achterstand hebben opgelopen doordat ze niet naar school konden. Van de vmbo’ers zegt 41 procent hier ja op, van de havisten 52 procent en van de vwo’ers 53 procent.
Lees het complete onderzoeksrapport