Een aanzienlijk deel van de leraren maakt zelf lesmateriaal. Dat meldt het AD op basis van de resultaten van Het Grote Docentenonderzoek van online platform LessonUp.
Uit dat onderzoek blijkt volgens het AD dat in het primair onderwijs 20% en in het voortgezet onderwijs 29% van de respondenten niet tevreden is over het lesmateriaal dat op hun school beschikbaar is. Dat is de reden waarom ze besluiten om zelf lesmateriaal te maken.
Verder blijkt dat de meeste leraren ook niet tevreden zijn over lesmateriaal dat door collega’s is gemaakt. Wanneer leraren lesmateriaal van collega’s gebruiken, past 80% dit vrijwel altijd aan.
Hoge werkdruk
De drang om eigen lesmateriaal te maken verhoogt de werkdruk in het onderwijs. Met name startende leraren hebben daar veel last van, betoogt leraar Nederlands Jeff van der Linden van de Trevianum Scholengroep in Sittard.
Op de opiniepagina van Trouw stelt hij dat de opleidingen ervan uitgaan dat leraren vooral eigen lesmateriaal ontwikkelen en dat het niet de bedoeling is om de methode te volgen die de school heeft aangeschaft. Inmiddels zou dat zo zijn ingesleten bij startende leraren, dat zij niet meer les kúnnen geven volgens de standaard methode en zich verplicht voelen om zelf zo origineel mogelijke lessen te bedenken.
Dit leidt volgens Van der Linden tot hoge werkdruk, waardoor veel starters opbranden en het snel voor gezien houden in het onderwijs. Hij vindt dat lerarenopleidingen voor een andere aanpak moeten kiezen.