De zomerse leesdip bij veel kinderen in de basisschoolleeftijd is dit jaar als gevolg van de coronacrisis veel groter dan normaal. Dat meldt leermiddelenontwikkelaar Blink, die zich hiervoor zegt te baseren op signalen van leerkrachten.
Directeur Jorien Castelein van Blink zegt er volgende over: ‘We horen deze verontrustende signalen van leerkrachten. Zij zagen al vóór de zomer, toen de scholen weer opengingen, dat de verschillen in leesniveau tussen hun leerlingen sterk waren toegenomen. Kinderen die tijdens de lockdown-periode thuis in opdracht van school en gestimuleerd door hun ouders waren blijven doorlezen, hadden hun niveau behoorlijk goed vastgehouden. Bij leeftijdgenoten die hun tijd vooral hadden besteed aan gamen, TikTok en YouTube was het leesniveau zorgwekkend teruggevallen. De verschillen tussen kinderen die wél blijven lezen worden daarmee uitvergroot. Een leesdip heb je in veel gevallen namelijk niet in twee weken weer ingehaald.’
Ze vergelijkt leesvaardigheid met een spier die je moet blijven trainen. ‘Bij veel kinderen die in deze periode wekenlang geen enkel boek of tijdschrift aanraken holt het leesniveau achteruit’, aldus Castelein. Zij adviseert ouders om het lezen van hun kinderen te stimuleren. Dat hoeft volgens haar niet ingewikkeld te zijn. ‘Wat kinderen lezen doet er eigenlijk niet zoveel toe. Het allerbelangrijkste is dát ze lezen, omdat ze het leuk vinden. Het moet geen straf zijn. Vind je kind voetbal leuk? Geef hem of haar dan een abonnement op een voetbaltijdschrift. Daarmee wakker je plezier en nieuwsgierigheid aan en dat is waar het om draait.’