Op veel schoolorganisaties lijkt het nog te ontbreken aan een visie op de rol van onderwijsondersteunend personeel (OOP’ers) in de klas. Dat staat in het onderzoeksrapport Effectieve inzet van onderwijsondersteunend personeel in basis- en voortgezet onderwijs van kenniscentrum CAOP, MOOZ Onderzoek en Centerdata.

Als niet helder is wat de school met de inzet van OOP’ers wil bereiken, welke werkzaamheden zij op zich nemen en hoe de afstemming met leraren verloopt, ontstaat er onduidelijkheid over de beroepsgroep. In het rapport staat de aanbeveling dat het ministerie van OCW en sociale partners hier landelijke sturing aan kunnen geven, bijvoorbeeld door schoolorganisaties te informeren over het belang van de inzet van OOP’ers voor het onderwijs in de klas.

In het rapport staat ook dat het voor OOP’ers vaak niet duidelijk is welke loopbaan- en ontwikkelmogelijkheden er voor hen zijn. Bovendien sluit het scholingsaanbod niet altijd aan op hun specifieke behoeften. Wat dit betreft adviseren de onderzoekers om handreikingen te maken over de ontwikkelmogelijkheden binnen OOP-functies. Ook kan een inventarisatie van beschikbare opleidingen en trainingen helpend zijn.

Deel dit bericht: