Unesco, de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur, pleit voor het wereldwijd weren van smartphones op school. Dat meldt de Britse krant The Guardian.
Een smartphoneverbod zorgt voor minder afleiding, betere leerprestaties en minder cyberpesten, staat in een rapport van de Unesco over technologie in het onderwijs. Volgens de VN-organisatie is er bewijs dat overmatig smartphonegebruik is gerelateerd aan slechtere leerprestaties. Daarnaast zou het voortdurend naar je mobieltje kijken een negatief effect hebben op de emotionele stabiliteit van kinderen.
Met de oproep voor een wereldwijd smartphoneverbod wil Unesco de boodschap afgeven dat digitale technologie altijd ondergeschikt moet zijn aan een ‘mensgerichte visie’ op onderwijs en nooit een vervanging mag worden van directe interactie tussen leerling en docent.
Eigen voorwaarden
Unesco waarschuwt beleidsmakers om nieuwe digitale technologieën niet blindelings als hulpmiddel in het onderwijs te omarmen: ‘Niet elke verandering is een verbetering. Dat iets kan, wil niet zeggen dat het ook moet.’ De VN-organisatie roept landen op om hun eigen voorwaarden te stellen aan het gebruik van digitale technologie in het klaslokaal. Een uitgangspunt daarbij zou moeten zijn dat de technologie op een positieve manier bijdraagt aan het leren en het welzijn van leerlingen en docenten.
Op 4 juli maakte tijdelijk minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Robbert Dijkgraaf al bekend dat mobieltjes en andere devices vanaf 1 januari 2024 niet meer zijn toegestaan in het Nederlandse voortgezet onderwijs. Dat heeft hij onder andere met de VO-raad, de onderwijsvakbonden en andere belangenorganisaties afgesproken. Het gaat daarbij niet om een wettelijk verbod, maar een landelijke richtlijn.