Tweetalig voortgezet onderwijs kan een uitkomst zijn voor asielzoekerskinderen. Daarmee is wellicht te voorkomen dat ze op een te laag niveau uitkomen.
Volgens dagblad AD krijgt een op de drie asielkinderen in het voortgezet onderwijs les onder zijn niveau en dat komt door het taalprobleem. Op dit moment zitten nog veel vluchtelingenkinderen in internationale schakelklassen om de taal te leren. Zij stromen begin volgend jaar in op Nederlandse middelbare scholen. Als deze leerlingen in hun thuisland al Engels hebben geleerd, kunnen ze waarschijnlijk beter meekomen in tweetalig onderwijs, waar de helft van de lessen in het Engels wordt gegeven.
De krant citeert een directeur van internationale schakelklassen in Breda en Bergen op Zoom, waar leerlingen een beroepentest, IQ-test en niveautest afleggen voordat ze geplaatst worden. Ook mogen leerlingen soms eerst proefdraaien in het voortgezet onderwijs om het juiste niveau te vinden. Dit zijn allemaal mogelijkheden om te voorkomen dat het leervermogen van vluchtelingenkinderen wordt onderschat.