Tweetalig onderwijs heeft geen negatieve invloed op Nederlandse taalvaardigheden van leerlingen. Dit blijkt uit de Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs.
De pilot ging in 2014 van start en liep tot afgelopen schooljaar 2022-2023. De deelnemende scholen mochten tot 50% van hun onderwijstijd een vreemde taal als doeltaal gebruiken. Alle scholen kozen voor Engels.
Wat betreft de groei van de Nederlandse taalvaardigheden technisch lezen, begrijpend lezen en spelling valt op dat leerlingen van tweetalige basisscholen het net zo goed doen als leerlingen van niet-tweetalige scholen.
Ook blijkt dat leerlingen die tweetalig onderwijs krijgen, vooral in de groep 1 tot en met 3 een snellere groei van hun Engelse taalvaardigheid laten zien, maar dat die sterkere groei er daarna niet meer is. Tussen groep 5 en groep 8 is zelfs een minder sterke groei in Engelse taalvaardigheid te zien dan bij leerlingen van niet-tweetalige scholen.
Uit de evaluatie blijkt verder dat leerlingen van tweetalige basisscholen tussen groep 5 en groep 8 een snellere ontwikkeling in rekenvaardigheden laten zien dan leerlingen van niet-tweetalige scholen. In de periode daarvoor (tussen groep 3 en groep 5) was er nog geen verschil in groei tussen wel en niet tweetalig te zien.