Docent Siep de Haan van het Bonifatius College in Utrecht pleit vandaag in dagblad Trouw voor aparte meiden- en jongensklassen op school. Hij signaleert dat jongens achterop raken en vindt het hoog tijd voor emancipatie van jongens.
In zijn ingezonden stuk zegt De Haan dat de emancipatie van de vrouw inmiddels een groot succes is, en dat jongens er nu ook van moeten profiteren. ‘Gelijkwaardigheid en respect voor beide seksen dient de norm te zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat jongens in het onderwijs ondergesneeuwd zijn geraakt. De verschillen tussen jongens en meisjes worden steeds groter, in het nadeel van de jongens’.
Geen meesters
Volgens De Haan lopen de jongens op de basisschool al een achterstand op. ‘Ze groeien op in een omgeving die voornamelijk bestaat uit vrouwen. Een derde van de ouders is gescheiden, waardoor veel jongens zijn gescheiden van hun vader. Op de basisschool zijn bijna geen meesters. Misschien zijn de lesmethodes van vrouwen eerder succesvol bij meisjes dan bij jongens.’
Stoppen met kleineren
De wiskundedocent denkt dat jongens beter scoren in jongensklassen, omdat ze anders leren. ‘Jongens willen al doende leren, risico’s nemen, ondernemen en concurreren in een competitieve ongeving’. Daarnaast pleit De Haan voor een ander beeld van mannen in reclame-uitingen. ‘Daar worden mannen steeds vaker in een ondergeschikte rol geframed. Laten we stoppen met het ridiculiseren en kleineren van jongens en mannen, dat levert niks positiefs op.’
Aandacht voor ‘het jongensprobleem’
Magazine School! van VOS/ABB, de voorloper van het blad Naar School!, besteedde in 2011 al aandacht aan ‘het jongensprobleem’ in het onderwijs. Toen al pleitte hoogleraar Louis Tavecchio voor een andere manier van lesgeven aan jongens: ‘Want we raken teveel getalenteerde jongens kwijt’. De openbare scholengemeenschap Lek en Linge in Culemborg begon in die tijd met ‘jongensachtige lessen’. U kunt de artikelen hier nog nalezen (pagina 10-13).