Het onderwijs is teleurgesteld na de reactie van OCW op het digitaliseringsadvies van de Onderwijsraad. De bewindslieden Bussemaker en Dekker zeggen dat er al veel is gedaan aan de versterking van de digitalisering van het onderwijs, en laten het verder over aan een nieuw kabinet. De PO-Raad en VO-raad hadden meer verwacht.
Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker reageren in een brief aan de Tweede Kamer op het recente advies van de Onderwijsraad Doordacht Digitaal, onderwijs in het digitale tijdperk. In dat advies staat dat de digitalisering van het onderwijs dringend een impuls nodig heeft. In hun Kamerbrief onderschrijven de beide bewindslieden alle aanbevelingen van de Onderwijsraad, en geven aan dat er al veel in gang is gezet.
‘Er is gewerkt aan het op orde brengen van de randvoorwaarden om onderwijsinstellingen bij hun ICT-gebruik te ontzorgen. Daarnaast zijn instellingen beter in positie gebracht, zodat ze het vereiste eigenaarschap kunnen pakken en vanuit visie en deskundigheid aan de slag kunnen’, zo staat in de Kamerbrief. De bewindslieden wijzen op veel programma’s die al van start zijn gegaan, zoals het Doorbraakproject Onderwijs en ICT, Slimmer Leren met ICT en Leerling2020.
‘Teleurstellend’ en ‘lippendienst’
De PO-raad en VO-raad participeren in het Doorbraakproject en vinden het teleurstellend dat OCW er niet meer in wil investeren. Volgens de PO-raad moet er nog veel meer gebeuren om grootschalige innovaties met ICT te kunnen realiseren. De VO-raad zegt dat het kabinet met deze reactie wel ‘lippendienst’ bewijst aan de digitale onderwijsambities, maar zich amper bereid toont zelf actie te ondernemen. De sectororganisaties roepen het kabinet op daadwerkelijk te investeren in onderwijs en digitalisering.
Lees hier de reacties van de PO-Raad: ‘Kabinet zet onderwijs op digitale achterstand’ en de VO-raad: ‘Kabinet bewijst lippendienst aan digitale onderwijsambities‘.