Het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs krijgen het advies om het experiment met teambevoegdheid te verlengen. Dit advies staat in het eindrapport over teambevoegdheid in 10-14-onderwijs.
Binnen 10-14-onderwijs volgen leerlingen van 10 tot 14 jaar een onderwijsprogramma met een doorlopende leerlijn van de basisschool naar de middelbare school. De gedachte is dat dit de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs vergemakkelijkt.
Op een 10-14-initiatief zijn leraren uit het primair en voortgezet onderwijs samen verantwoordelijk voor het onderwijs. Bij de eerste initiatieven bleek echter dat de regels voor bevoegdheden en inzetbaarheid van leraren een knelpunt waren. In schooljaar 2020-2021 werd daarom begonnen met een experiment met teambevoegdheid: het team dat het 10-14-onderwijs verzorgt bezit samen de benodigde bevoegdheden, zonder dat dit hoeft te gelden voor elke individuele leraar.
Schoolleiders en leraren (zeer) tevreden
Uit het onderzoek naar dit experiment komt een positief beeld naar voren. Zo zijn schoolleiders en leraren (zeer) tevreden over de samenwerking binnen de teams. Leraren geven aan dat ze veel van elkaar leren en dat het lesgeven leuker en gevarieerder is geworden. Door teambevoegdheid worden ze ook uitgedaagd om verder te kijken dan hun eigen domein. Voorwaarde is wel dat leraren voldoende tijd krijgen voor samenwerking en afstemming over zowel de inhoud van het onderwijs als de voortgang van de leerlingen.
In het eindrapport staat het advies om het experiment te verlengen in afwachting van wet- en regelgeving om teambevoegdheid wettelijk mogelijk te maken. Tevens wordt geopperd een onderzoek te beginnen naar de wenselijk om teambevoegdheid ook mogelijk te maken voor bijvoorbeeld voor- en vroegschoolse educatie en primair onderwijs en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.