Kinderen van 9 tot 12 jaar zijn volop bezig met onderwerpen als verliefdheid, relaties en puberteit, maar te veel kinderen geven aan er geen les over te krijgen. Dat meldt kenniscentrum Rutgers op basis van een onderzoek dat in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal is uitgevoerd.
Een kwart van de kinderen geeft aan les te krijgen over seksuele grenzen en ruim een kwart over seksuele diversiteit.
Directeur Ton Coenen van Rutgers vindt dat er in het onderwijs meer aandacht moet zijn voor dergelijke thema’s: ‘Kinderen komen tegen het einde van de basisschool in de puberteit, worden verliefd en komen in aanraking met seksueel getinte beelden in de media. Daarom is het belangrijk dat er thuis en op de basisschool al uitgebreid aandacht is voor deze onderwerpen. Onderzoek uit 2011 laat zien dat lessen over deze thema’s bijdragen aan de seksuele weerbaarheid van kinderen.’
Het onderzoek staat in het teken van de Week van de Lentekriebels, een landelijke projectweek voor het primair onderwijs over relationele en seksuele vorming.
Magazine Naar School! van VOS/ABB heeft in februari aandacht besteed aan seksuele vorming. Lees het artikel Doe normaal over seksualiteit.