De Amsterdamse promovenda Aisa Amagir heeft het programma SpaarWijs! ontwikkeld. Met dit programma kunnen vmbo-leerlingen hun geldzaken beter leren begrijpen, beheren en plannen.
Amagir onderzocht wat 15-jarige leerlingen in vmbo, havo en vwo van financiën afweten. Aanleiding voor haar onderzoek was dat de financiële situatie van veel jongeren zorgwekkend is. Verkeerde financiële beslissingen op jonge leeftijd kunnen later grote gevolgen hebben.
Uit haar onderzoek blijkt onder andere dat kinderen met een hoogopgeleide moeder relatief veel financiële kennis hebben. Dat geldt ook voor kinderen uit gezinnen met een hoge sociaal-economische status. Daarnaast blijkt het belangrijk dat jongeren met hun ouders en leeftijdsgenoten praten over geldzaken. Dat is goed voor hun houding ten opzichte van geld en hun financiële gedrag.
Amagir signaleert ook dat jongens en leerlingen met een migratieachtergrond geld eerder als statussymbool zien, terwijl meisjes over het algemeen meer aandacht hebben voor financiële planning. Ze ziet ook een relatief laag kennisniveau over financiën onder leerlingen op het vmbo-basis en -kader die thuis meestal een andere taal spreken dan het Nederlands.
De Amsterdamse onderzoekster promoveert op 30 oktober.
Kansengelijkheid
Met haar programma SpaarWijs! wil Amagir een bijdrage leveren aan kansengelijkheid. Het programma bestaat uit acht lessen en is speciaal ontwikkeld voor het vmbo. In het materiaal ligt de nadruk op praktische opdrachten, die gerelateerd zijn aan onderwerpen in de echte wereld. Er is veel ruimte voor reflectie en discussie.