Voor een soepele overgang van de basisschool naar het praktijkonderwijs is het nodig om de betreffende leerlingen in een vroeg stadium te herkennen en passende begeleiding in te zetten. Deze aanbeveling staat in het rapport De weg naar het praktijkonderwijs dat het Kohnstamm Instituut in opdracht van de gemeente Amsterdam heeft opgesteld.
In het rapport staat ook dat de school ouders in een vroeg stadium mee moet nemen in het proces van de toeleiding naar het praktijkonderwijs en dat de reguliere basisscholen hier meer kennis over moeten krijgen. Tevens wordt in dit kader aangedrongen op goede samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
Dossiers en gesprekken met praktijkonderwijs
De onderzoekers van het Kohmstamm Instituut adviseren verder om de informatieoverdracht tussen scholen door middel van dossiers en gesprekken te verbeteren en om meer aandacht te generen voor talenten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen die naar het praktijkonderwijs gaan.
Ten slotte staat in het rapport de aanbeveling om leerlingen van wie duidelijk is dat ze naar het praktijkonderwijs gaan in groep 8 niet de verplichte eindtoets te laten maken.