Een verbod op mobieltjes in de klas is een uitermate slecht idee. Dat stelt pedagoog en mediadeskundige Daniël Lechner in een opiniestuk in Trouw.
De Tweede Kamer nam onlangs een motie van CDA’er René Peters aan, waarin staat dat mobieltjes in de klas moeten worden verboden. Peters stelt dat leerlingen alleen maar door hun smartphone worden afgeleid en dat dat slecht is voor hun prestaties. Onderwijsminister Dennis Wiersma is tegen een smartphoneverbod in de klas, zei hij afgelopen najaar, maar nu de motie is aangenomen wil hij er wel met de scholen over gaan praten.
Gezonde balans
Lechner stelt nu dat een verbod op mobieltjes een uitermate slecht idee is, omdat het volgens hem van belang is dat kinderen en jongeren leren hoe zij hun mediagebruik kunnen reguleren. ‘De kerntaak van het onderwijs is immers hen voor te bereiden op een zelfstandig bestaan in de samenleving. De smartphone is daarin voorlopig niet weg te denken. De jeugd moet later een gezonde digitale balans kunnen creëren binnen het gezin, in het werk en het sociale verkeer’, aldus Lechner.
Hij denkt ook dat een verbod op mobieltjes in de klas de digitale kloof zal vergroten. ‘Vooral jongeren uit kansarme milieus zijn vatbaar voor de verslavingsstrategieën van techbedrijven. Zij gebruiken hun mobiel louter voor vermaak en sociale interactie. Die verslavingsstrategie ondergraven en vervangen door iets anders, daarin kan school een grote rol spelen.’ Bovendien is de smartphone volgens Lechner een ‘uniek educatief instrument’.