Nederlandse schoolboeken staan nog vol raciale en koloniale stereotypen, concludeert de Amerikaanse onderzoekster Melissa Weiner. Dit meldt de website van magazine Profielen van de Hogeschool Rotterdam.
Weiner en een groep Nederlandse onderzoekers bestudeerden 203 Nederlandse schoolboeken, vooral geschiedenisboeken, die in de periode 1980-2011 zijn gepubliceerd. Ze keken naar de manier waarop er werd geschreven over Afrika, kolonialisme en slavernij en naar de manier waarop deze thema’s werden verbeeld.
Schoolboeken negeren slavernijverzet
In geen enkel schoolboek worden Nederlandse personen of bedrijven verantwoordelijk gehouden voor slavernij, concludeerden zij. En er is weinig tot geen aandacht voor de extreme wreedheden die zijn gepleegd door Nederlandse ondernemers en plantagehouders. Bovendien worden slaven voorgesteld alsof ze geen menselijke eigenschappen hebben, wordt het slavenverzet genegeerd en worden raciale stereotypen bekrachtigd.
Dat is een probleem, zegt Weiner, omdat de beelden uit deze schoolboeken mede beïnvloeden hoe kinderen vandaag kijken naar ras, discriminatie en ongelijkheid.