Schoolbestuurders zijn positiever over de lumpsum dan leraren. Dat staat in een stafnotitie over de internetconsultatie naar de lumpsumbekostingssystematiek.
De internetconsultatie was afgelopen najaar. De input die VOS/ABB aan de consultatie leverde, was gebaseerd op een ledenraadpleging. Daaruit kwam onder andere naar voren dat schoolbesturen die bij VOS/ABB zijn aangesloten, blij zijn met de lumpsumsystematiek, omdat die hun veel vrijheid biedt.
Bovendien geeft de lumpsum zeggenschap aan teams om het onderwijs op de beste manier in te richten, wat de kwaliteit bevordert. Een belangrijk aandachtspunt van de VOS/ABB-leden was (en is) dat het lumpsumbudget te laag is en er dus geld bij moet.
Lumpsum behouden
De input van de VOS/ABB-leden is terug te zien in de stafnotitie over de internetconsultatie. Daarin staat dat schoolbestuurders over het algemeen de lumpsumbekostigingssystematiek willen behouden zoals die nu is (eventueel aangevuld met meer verantwoordingsplicht), omdat deze systematiek volgens hen zorgt voor beleidsvrijheid en autonomie van scholen.
Leraren daarentegen zijn kritisch. Zij willen over het algemeen schotten en oormerken binnen de lumpsum, onder andere voor de salarissen. Leraren denken dat het geld dan beter in de klas terechtkomt en dat dan duidelijker wordt waar het aan wordt besteed.