Schoolbesturen moeten duidelijk maken welk gedrag wel en niet wordt getolereerd. Dat zegt de Vlaamse hoogleraar pedagogiek Orhan Agirdag in Trouw. Hij ziet dat in Nederlandse middelbare scholen vaak weinig discipline is en dat de schoolprestaties daaronder lijden.

Het Nederlandse voortgezet onderwijs kampt volgens Agirdag met een ‘structurele gedragscrisis’. Hij baseert zich daarbij op gegevens uit de internationale Pisa-enquête, waaruit naar voren komt dat Nederland ondergemiddeld presteert op het vlak van klassikale discipline. ‘In West-Europa scoort alleen Frankrijk slechter. Dat is geen compliment’, aldus de Vlaamse pedagoog.

Hij vindt dat het een taak van de schoolbesturen is om duidelijk te maken welk gedrag wel en niet wordt getolereerd. ‘Daarmee bedoel ik niet dat je law and order moet uitstralen of spierballen moet laten rollen. Leerlingen gedijen het best in een warme omgeving die tegelijkertijd kordaat optreedt tegen overlast. Je moet een leerling kunnen uitleggen dat je streng bent omdat je het beste met hem of haar voorhebt.’

Lees meer…

Deel dit bericht: