Het Jordan Montessori Lyceum Utrecht in Zeist sluit de Magister-app tijdelijk af voor ouders. Het betreft een proef die volgt op een onderzoek door economiedocent Stijn Uittenbogaard. Hij zag dat leerlingen onnodig veel prestatiedruk ervaren doordat hun ouders voortdurend via de app kunnen meekijken naar de cijfers.

‘Ouders zien het vaak als interesse tonen, maar voor leerlingen voelt het meer als over de schouder meekijken’, zegt Uittenbogaard tegen RTL Nieuws. Hij stelt voor dat ouders in gesprek gaan met hun kind of samen naar de resultaten kijken in plaats van hen stiekem te controleren. ‘Je mag kinderen best meer regie geven.’

RTL Nieuws citeert ook ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Hij ziet eveneens positieve kanten aan de tijdelijke beperking van Magister. ‘Ik vind de app een symptoom van bemoeizucht. Als je je voortdurend bekeken voelt zonder reden, werkt dat verzet in de hand. Pubers willen graag grenzen oprekken.’ Hij beschouwt de Magister-app ‘georganiseerde achterdocht’.

De afsluiting van de Magister-app voor ouders geldt voor een periode van drie maanden.

Moet ouders alles zien?

In november 2022 verscheen in magazine Naar School van VOS/ABB een artikel over de vraag of het wenselijk is dat ouders door middel van online leerlingvolgsystemen voortdurend de prestaties van hun kinderen kunnen bijhouden.

Lees het artikel: Leerlingvolgsystemen – Moeten ouders alles zien?

Deel dit bericht: