Jongeren zeggen dat school nauwelijks een rol speelt in het bijbrengen van mediawijsheid. Ze doen hun digitale kennis en vaardigheden naar eigen zeggen op in hun vrije tijd en worden daarbij geholpen door hun ouders. Dat meldt Kennisnet in de Monitor Jeugd en Media 2017.
In de monitor staat ook dat leerlingen ‘digitale veelgebruikers’ zijn en dat ze vertrouwen hebben in hun eigen digitale kunnen. Informatie zoeken ze het liefst via internet en niet via de bibliotheek. Maar als het gaat om het maken van aantekeningen en het lezen van lange teksten en boeken, bestaat er een duidelijke voorkeur voor papier. ‘Je zou ze ‘gemengde’ gebruikers kunnen noemen’, aldus Kennisnet.
Verder blijkt dat ruim de helft leerlingen aangeeft beter in Engels te zijn geworden dankzij internet. Twee derde zegt dankzij internet meer te leren dan dat hun ouders vroeger deden, maar het blijkt ook dat veel leerlingen moeite hebben om informatie die ze op internet vinden op waarde te schatten.
Voor de Monitor Jeugd en Media 2017 zijn leerlingen in de leeftijd van 10 tot en met 18 jaar geënquêteerd.