Regionale samenwerking in de strijd tegen de personeelstekorten in het onderwijs. Op papier lijkt het een goed plan, maar werkt het ook in de praktijk? In het komende meinummer van het VOS/ABB-magazine Naar School vertellen verschillende deskundigen over regiovorming.
Een van hen is onafhankelijk onderzoeker Marc van der Meer, die tien jaar bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt was. Hij ziet regiovorming vooral als een noodgreep. ‘De regioaanpak doet een beroep op het algemeen belang. Natuurlijk is dat belangrijk (…), maar in de praktijk zal een raad van toezicht of een schoolbestuur altijd eerst aan de eigen school en de eigen middelen denken.’
Programmamanager Jurriën de la Vieter van SchoolpleinNoord (het regionale loket voor en door het onderwijs in Noord-Nederland) benadrukt het belang van regionale samenwerking, maar soms lukt dat volgens hem niet. ‘Ik ken een aantal voorbeelden, waarbij een gedeelde regionale vervangingspool niet succesvol bleek. Dat heeft enerzijds met het vullen van een kwalitatief goede pool te maken en anderzijds met de afstanden tussen de verschillende besturen en met de slechte bereikbaarheid van dorpsscholen met het openbaar vervoer.’
Koos Schipper, beleidsmedewerker HR bij Stichting Allure voor openbaar basisonderwijs in de Noord-Hollandse gemeenten Medemblik, Koggenland en Opmeer, vertelt dat er in de regio goed wordt samengewerkt met andere schoolbesturen, maar dat dit niet op ieder vlak kan. ‘We kunnen best van alles samen doen en samen optrekken, maar uiteindelijk willen de scholen en de schoolbesturen gewoon zelf die leerlingen binnenkrijgen. Daar is immers ook de bekostiging op gebaseerd. Zolang die concurrentie er is, blijft de samenwerking vrijblijvend.’
Het meinummer van magazine Naar School verschijnt na het hemelvaartweekend. Wilt u het artikel over regiovorming nu al lezen? Dat kan: Regionale samenwerking in het onderwijs