De hoge regeldruk die in het basisonderwijs wordt ervaren, vloeit veelal voort uit afspraken die scholen aan zichzelf opleggen. Daarom is het belangrijk om zelf maatregelen nemen om de interne regeldruk verminderen, staat in een brief van staatssecretaris Sander Dekker van OCW aan de Tweede Kamer.

Hij wijst erop dat scholen hun administratie heel verschillend vormgeven. Het is daarom belangrijk, zo benadrukt Dekker, dat scholen kritisch blijven reflecteren op welke registratie relevant is voor het geven van goed onderwijs. ‘Scholen kunnen op dit gebied nog veel van elkaar leren, bijvoorbeeld hoe zij de administratie efficiënter kunnen inrichten en dubbele administratieve verplichtingen kunnen voorkomen’, zo schrijft hij.

Interne regeldruk en professionele werkcultuur

Volgens hem begint het tegengaan van regeldruk met een goed gesprek op de school zelf. Daarna is het nodig om over regeldruk in gesprek te gaan met het bestuur en met het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Hij benadrukt hierbij het belang van een professionele werkcultuur, waarin leraren en schoolleiders elk hun eigen positie kennen.

Lees meer…

 

Deel dit bericht: