In de discussie over het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) moet het pedagogisch perspectief centraal staan. Dat staat in een gezamenlijke brief van VOS/ABB en andere profielorganisaties aan de Tweede Kamer.
De profielorganisaties geven in de brief aan dat de keuzevrijheid en kwaliteit van onderwijsprofessionals wordt vergroot indien er aandacht wordt gegeven aan de volgende punten:
- Verleng de periode van het Nationaal Programma Onderwijs naar ten minste vier jaar, zodat we de scholen een structurele basis kunnen bieden.
- Zet in op de versterking van professionele, pedagogische ruimte. Dit kan onder meer door meer ontwikkeltijd voor leraren te creëren, in ruil voor minder onderwijstijd.
- Maak het mogelijk dat de NPO-middelen ook ingezet kunnen worden voor aansluitende (jeugd)zorg.
In de brief staat ook dat de monitoring op de effectieve en efficiënte inzet van de NPO-middelen niet mag doorslaan in onnodige verantwoordingslast. Docenten, ondersteuners, schoolleiders en bestuurders verdienen vertrouwen.
Lees de brief
VOS/ABB stuurde in april deze brief om demissionair onderwijsminister Arie Slob te adviseren vier jaar de tijd te nemen voor het NPO.
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen publiceerde VOS/ABB samen met de andere profielorganisaties een politiek manifest voor een sterker pedagogisch perspectief.