Twee jaar na de invoering van passend onderwijs is het ondersteuningsaanbod nog niet dekkend en is er ook nog te weinig informatie op leerlingniveau. Bovendien is de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken bij passend onderwijs. Dat constateert de Onderwijsraad in het advies.
De raad dringt aan op een grotere variatie aan ondersteuningsvormen om alle leerlingen een passende plek in het onderwijs te bieden. Samenwerkingsverbanden moeten een actievere rol krijgen bij de afstemming hiervan.
Informatie passend onderwijs
De informatie op leerlingniveau is ontoereikend doordat de landelijke criteria om in aanmerking te komen voor extra onderwijsondersteuning zijn losgelaten. ‘De huidige data geven geen betrouwbaar beeld van de uitwerking van passend onderwijs’, aldus de raad.
Geadviseerd wordt om ervoor te zorgen dat deze informatie snel beschikbaar komt. ‘Dit is nodig om de verantwoordelijkheid van de overheid voor het stelsel waar te kunnen maken’, zo staat in het advies.
Communicatie met ouders
Verder signaleert de Onderwijsraad dat in de onderwijspraktijk een negatief beeld heerst over passend onderwijs. Om dat tegen te gaan, zou in schoolteams en op de lerarenopleidingen de deskundigheid over passend onderwijs moeten worden versterkt. Aandacht voor de communicatie met ouders is daarbij essentieel.