Als het over passend onderwijs gaat, is in de media de aandacht in de loop van de tijd verschoven van thuiszitters naar leraren. Dat staat in het eerste deel van het onderzoeksrapport Passend onderwijs in pers en politiek.
De ‘logica van de praktijk’ prevaleert in de media, zo staat in het rapport. ‘Artikelen belichten het onderwerp voornamelijk vanuit de vraag wat passend onderwijs betekent in het dagelijks leven van ouders en leerlingen. Vanuit dat perspectief komen concrete moeilijk- en mogelijkheden in beeld.’
De aandacht ging aanvankelijk vooral uit naar thuiszitters en leerlingen met extra onderwijsbehoeften, maar vanaf het najaar van 2015 wordt dat volgens de onderzoekers wat minder. Sindsdien gaat in de berichtgeving over passend onderwijs meer aandacht uit naar de leraren.
Samenwerkingsverbanden passend onderwijs
De rol van de samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs komen in de media nauwelijks aan bod. Er is evenmin aandacht voor beleidsdoelen die met geld te maken hebben. ‘Wel gaat het in algemene zin over geld – te weinig – maar het gaat zelden over specifieke beleidsdoelen en instrumenten zoals kostenbeheersing door het rijk, verevening en een doelmatige besteding van middelen door swv’en.’