Wat is passend onderwijs? ‘Extra werk’, zo luidt het antwoord van een aantal leraren van het openbare Jan van Egmond Lyceum in Purmerend in de publicatie De bomen en het bos – Leraren en ouders over passend onderwijs.
Journalist Jelle van der Meer sprak voor de publicatie met leraren en ouders over hun ervaringen met passend onderwijs. Zo ging hij in gesprek met leraren van het openbare Jan van Egmond Lyceum, dat deel uitmaakt van de Purmerendse Scholengroep.
Het extra werk waar zij het over hebben, bestaat eruit dat ze rekening moeten houden met verschillende leerlingen. Zo heeft een van de geïnterviewden dertien leerlingen met dyslexie in de klas, een andere leraar heeft er zeven. Ook zijn er volgens hen steeds meer leerlingen met gedragsproblemen en ook nog hoogbegaafde leerlingen.
‘Het is altijd schipperen, zeker als je ook de middengroep wilt bedienen, daar zitten ook kinderen tussen met problemen maar zonder label’, zo citeert Van der Meer een van hen. Ze hebben twijfels over differentiëren: ‘Kan je meerdere heren dienen: de speciale en de gewone en de toplaag?’ De conclusie van de geïnterviewde leraren is dat homogene groepen prettiger zijn.
De publicatie De bomen en het bos. Leraren en ouders over passend onderwijs maakt deel uit van het Evaluatieprogramma Passend Onderwijs.