Er moeten speciale groepjes deskundigen komen die vastgelopen en ingewikkelde situaties rond thuiszitters kunnen vlottrekken. Dat vindt directeur Hetty Vlug van de Coöperatie Passend Onderwijs Almere.
Zij reageert in een blog op de recente golf van kritiek in de media en de politiek op het passend onderwijs. Er zijn problemen, zo erkent ze, maar het is volgens haar ‘volkomen onterecht, zo niet onverantwoord, om dat louter en alleen aan de invoering van het passend onderwijs te wijten’.
Elk kind dat zonder onderwijs thuiszit ‘is het resultaat van een zeer complex samenspel van factoren, waarin thuissituatie, jeugdhulp, leerplicht, onderwijs en ondersteuning in een totale misfit belanden’, zo schrijft Vlug. Onderwijs is daarin volgens haar ‘een belangrijke, maar lang niet altijd doorslaggevende factor’.
De directeur van de Coöperatie Passend Onderwijs Almere ziet een oplossing van het probleem van thuiszitters: zij pleit voor groepjes deskundigen die in extreem moeilijke gevallen komen kijken welke zorgarrangementen er nodig zijn en hoe de financiering daarvoor geregeld moet worden.
‘Die figuur is in de publieke sector vaker beproefd om vastgelopen en ingewikkelde situaties die worden overwoekerd door professionele en institutionele onmogelijkheden te doorbreken. Waarom zou zoiets voor deze groep thuiszitters niet mogelijk zijn?’