De Radboud Universiteit in Nijmegen doet onderzoek naar persoonsvorming en zingeving op middelbare scholen. Alle scholen in het voortgezet onderwijs ontvangen in september een uitnodiging om aan dit onderzoek deel te nemen.

Bij het onderzoek staat de vraag centraal wat scholen kunnen doen om leerlingen te helpen die worstelen met mentale problemen, zoals gebrek aan motivatie, buitensporig veel stress of eenzaamheid. Volgens het onderzoeksteam ligt de sleutel van het antwoord mogelijk bij persoonsvorming en zingeving. Door leerlingen te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling krijgen zij de kans om te ontdekken wie ze zijn, waar ze voor staan, welke doelen zij willen nastreven en hoe zij naar de wereld kijken. Dat vergroot de motivatie van leerlingen, zorgt voor innerlijke rust en verbetert de omgang met anderen.

De onderzoekers willen weten hoe dit precies werkt, wat goede manieren zijn om dit te bereiken, en wat de impact ervan is. In september worden alle middelbare scholen in Nederland benaderd met het verzoek om een vragenlijst hierover in te vullen.

Wilt u nu alvast meer informatie? Neem dan contact op met Layla de Moor van de Radboud Universiteit (layla.demoor@ru.nl).

Deel dit bericht: