Overheid, leraren, schoolleiders en bestuurders moeten meer werk maken van zeggenschap van leraren. Dat staat in het advies Een stevige stem van de Onderwijsraad.
De Onderwijsraad ziet dat leraren niet systematisch worden betrokken bij onderwijsbeleid, terwijl dat volgens de raad wel noodzakelijk is voor de kwaliteit en uitvoerbaarheid ervan en voor het draagvlak in de praktijk. ‘Dat leraren beter betrokken worden bij beleidsvorming, is zowel een wens van de overheid als van leraren zelf. Het is echter niet eenvoudig om zeggenschap goed te organiseren’, zo staat in het voorwoord bij het advies.
De raad komt met drie aanbevelingen voor respectievelijk de overheid, leraren en schoolbestuurders en -leiders:
- Overheid: stuur bewust en bestendig om leraren in positie te brengen.
– Maak grondwettelijke verantwoordelijkheid waar.
– Voer bestendig beleid met zeggenschap voor leraren.
– Laat organisatie van beroepsgroep aan leraren. - Leraren: benut mogelijkheden voor zeggenschap op school, binnen bestuur en op landelijk niveau.
– Neem actief deel aan landelijk gesprek over onderwijs.
– Werk samen aan stevige zeggenschap. - Schoolbestuurders en -leiders: stimuleer en faciliteer zeggenschap van leraren
– Ondersteun leraren bij zeggenschap op landelijk niveau.
– Maak werk van zeggenschap van leraren binnen school en schoolbestuur.