Het niveau van mentale problemen na de coronapandemie lag in 2022 nog steeds heel hoog, met name onder meisjes in het voortgezet onderwijs. Dat meldt het Trimbos Instituut op basis van onderzoek.
In het rapport Jong na corona staat dat het percentage jongeren met mentale problemen in 2022 voor geen enkele indicator lager was dan in 2021. Meisjes in het voortgezet onderwijs springen er wat dit betreft uit. Bijna de helft van hen rapporteerde in 2022 hyperactiviteit/aandachtsproblemen of emotionele problemen.
In het rapport staat dat meisjes in het voortgezet onderwijs in 2022, net als in 2021, minder positief waren over sociale relaties met ouders, vrienden, klasgenoten en leraren dan in 2017, toen er ook onderzoek is gedaan. Maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne en de klimaat- en energiecrisis, hadden vorig jaar mogelijk eveneens een negatieve invloed op de mentale gezondheid van de Nederlandse jeugd.
Nationaal Programma Onderwijs
De onderzoekers keken ook naar het effect van het Nationaal Programma Onderwijs op de mentale gezondheid van leerlingen. Op basis- en middelbare scholen die in het schooljaar van 2021-2022 met NPO-geld sterk hebben ingezet op de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun leerlingen, was een positief effect zichtbaar.
Het onderzoek is uitgevoerd in het najaar van 2022 en richtte zich op leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs en leerlingen van 12 tot en met 16 jaar in het voortgezet onderwijs.