1 juli en 1 augustus zijn vaak populaire data om nieuwe wetgeving in werking te laten treden. Ook dit jaar zijn er op deze data wetsvoorstellen in werking getreden die van belang zijn voor het onderwijsveld. We hebben ze op een rijtje gezet.

In werking getreden op 1 juli

Tijdelijke maatregel praktisch beoordelen WIA-uitkering
Met de maatregel ‘praktisch beoordelen’ wordt voor de duur van 3 jaar geregeld dat bij het onderzoek tot vaststelling van volledige arbeidsongeschiktheid of de mate van gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid als bedoeld in artikelen 4 en 5 van de Wet WIA, het maatmaninkomen per uur wordt vergeleken met de inkomsten uit feitelijke arbeid (praktisch beoordelen). Een beoordeling op basis van wat de werknemer met arbeid nog kan verdienen (de theoretische schatting) blijft in principe achterwege. Dit gaat gelden voor het deel van de groep verzekerden die werkzaamheden verricht na de eerste ziektedag, en voor wie deze werkzaamheden passend zijn.

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit

Als uw organisatie 100 of meer werknemers heeft, bent u verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van uw medewerkers. Uiterlijk 30 juni 2025 stuurt u de gevraagde gegevens over 2024 in. Op basis van de opgegeven informatie wordt de CO2-uitstoot van de organisatie berekend. Het digitaal formulier voor het invullen van de gegevens vindt u op de website van RVO.

Verklaring omtrent gedrag (VOG) in het primair onderwijs

Onderwijsprofessionals in het primair onderwijs kunnen volstaan met een VOG kinderopvang. Ze hebben geen aparte VOG voor het primair onderwijs meer nodig.

In werking getreden op 1 augustus

Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl

Met deze wijziging van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 wordt het praktijkgerichte vak aan het onderwijsprogramma van de gemengde leerweg (gl) en theoretische leerweg (tl) van het vmbo toegevoegd. Met dit vak leren leerlingen kennis en vaardigheden toe te passen middels meerdere en verschillende levensechte opdrachten bij of voor opdrachtgevers (bedrijven, instellingen of overheden). Deze opdrachten kunnen binnen en buiten school plaatsvinden.

Het doel van het praktijkgericht vak is om leerlingen in staat te stellen zich beter te oriënteren op de wereld buiten de school door het doen van realistische opdrachten bij of voor opdrachtgevers. Hierdoor ontwikkelen zij een beroepsbeeld en oriënteren zij zich op en bereiden zij zich voor op mogelijke vervolgopleidingen. Daarnaast stelt het praktijkgerichte vak leerlingen in staat om brede metacognitieve vaardigheden te ontwikkelen.

Reparatiewet OCW
Dit wetsvoorstel voorziet in de verbetering van wetten op het terrein van het ministerie van OCW of op het terrein van andere ministeries voor zover die wetten samenhang hebben met OCW-wetgeving. Het gaat om correcties van verschrijvingen, verwijzingen en andere wetstechnische omissies, wetstechnische verbeteringen en herformuleringen, enzovoorts.

Een aantal van deze wijzigingen zijn hieronder opgesomd (dus niet limitatief):

  • Wijziging WEC in verband met minimaal aantal uur bewegingsonderwijs van 2 naar 1,5 uur voor het SO.
  • Wijziging WEC in verband met het aantal uren dat een ruimte beschikbaar wordt gesteld door het College van B&W voor scholen voor bewegingsonderwijs: tenminste 2,25 uur per week.
  • Wijziging WPO in verband met minimaal aantal uren bewegingsonderwijs per week: van 2 naar 1,5 uur voor het basisonderwijs.
  • Wijziging WVO in verband met ‘onverwijld’ doen van melding bij de Onderwijsinspectie bij een schorsing langer dan één dag.
  • Wijziging WPO, WVO en WEC en in verband met termijn melden aan ouders over Inspectierapport zeer zwak onderwijs: van vier naar twee weken na vaststelling Inspectierapport en als dit wordt nagelaten dat de Inspectie dan ouders zelf informeert na drie weken na vaststelling van het Inspectierapport.
  • Wijziging van de WMS in verband met de aanscherping van het informatierecht van de (G)MR. Concreet is het recht op gevraagde en ongevraagde informatie door de (G)MR verduidelijkt.

Bijgestelde onderzoekskaders Onderwijsinspectie

Vanaf 1 augustus maken steekproef-kwaliteitsonderzoeken deel uit van het repertoire aan onderzoeken van de inspectie. Ook legt de inspectie vanaf komend schooljaar in de standaard ‘Zicht op ontwikkeling en begeleiding’ (OP2) meer nadruk op de kwaliteit van de ontwikkelingsperspectieven.

Op de standaard Basisvaardigheden (OP0) geeft de inspectie komend jaar nog geen oordeel. Deze standaard krijg voorlopig ook nog niet het gewicht van een kernstandaard. De PO-Raad noemt dat goed nieuws, omdat met name het toezicht op burgerschap in de praktijk tot veel onduidelijkheid zou leiden.

Europese AI Act

Op 1 augustus treedt de Europese AI-verordening (AI Act) in werking. Deze verordening heeft als doel het bevorderen van de ontwikkeling en invoering van veilige en betrouwbare AI-systemen en het beschermen van de grondrechten van EU-burgers. Voor organisaties, waaronder die in het onderwijs, gaat op 1 augustus een overgangsperiode in. Daarin krijgen zij de tijd om zich op de verplichtingen in deze wet voor te bereiden.

Meer informatie: Onderwijsjuristen VOS/ABB, 0348-405250 (tussen 8:30 en 12:30 uur) of onderwijsjuristen@vosabb.nl.

Deel dit bericht: