Het najaarsnummer van magazine Naar School van VOS/ABB gaat onder andere over leerlingvolgsystemen en de privacy van leerlingen. Andere onderwerpen die in het nieuwe nummer van ons magazine aan bod komen: burgerschap in het speciaal basisonderwijs en een rijke schooldag voor gelijke kansen.
Toetscijfers, het huiswerk voor morgen en aantekeningen over nablijven of te laat komen. Ouders kunnen het allemaal terugvinden in het leerlingvolgsysteem. Maar hoe zinnig en wenselijk is het dat ze zo het dagelijkse wel en wee van hun kinderen kunnen volgen? Schoolleiders en andere onderwijsexperts vertellen hoe zij daar tegenaan kijken. De Onderwijsjuristen van VOS/ABB leggen in het magazine uit hoe het juridisch zit.
Tastbaar burgerschap en rijke schooldag
Burgerschap in het speciaal basisonderwijs komt aan bod in een artikel over een pilot waarbij de reguliere methode Krachtbronnen wordt aangepast voor het sbo. Het openbare Kindcentrum IJsselmonde in Rotterdam doet mee aan deze pilot en directeur Melissa Otten is er enthousiast over. ‘Het sluit precies aan bij wat deze kinderen nodig hebben. Ze krijgen dezelfde onderwerpen als in het reguliere onderwijs. Alleen wordt er veel meer energie gestoken in het concreet en tastbaar maken van de wereld om hen heen.’
Extra activiteiten en ondersteuning op en rondom de school moeten de kansen van tienduizenden leerlingen vergroten. Dat wil onderwijsminister Dennis Wiersma bereiken met het nieuwe programma School en Omgeving.
Sommige scholen hebben al een zogenoemde rijke schooldag ingericht. Drie openbare scholen vertellen over hun ervaringen: basisschool De Catamaran in Rotterdam, het Rijswijks Lyceum en basisschool ’t Spectrum in Amersfoort.
Prachtig onderwijs in superdiverse school
In de rubriek Trots vertelt directeur Paula Hoonhout hoe openbare basisschool Wereldwijs in Amsterdam erin is geslaagd om voor de tweede keer het predicaat Excellente School te ontvangen. Het is volgens haar een bekroning op prachtig onderwijs in een superdiverse school in het hartje van de Bijlmer.
In het najaarsnummer van Naar School staat ook een artikel over ‘hokjesscholen’. De media en de politiek gebruiken tegenwoordig geregeld deze term die van VOS/ABB afkomstig is. Wij gebruiken deze term al jaren om te waarschuwen voor toenemende tegenstellingen die het gevolg zijn van de Wet meer ruimte voor nieuwe scholen. Steeds meer dringt (eindelijk) het besef door dat deze wet de segregatie nog groter maakt dan die al is.
Andere onderwerpen
- VOS/ABB versterkt en verdiept – Column van directeur Hans Teegelbeckers van VOS/ABB.
- Toezicht, wat mag dat kosten? – VOS/ABB doet onderzoek naar honoreringen interne toezichthouders.
- Pesten, zo ga je dat écht tegen – praktijkverhaal van de openbare Jan Campertschool in Spijkenisse.
- Nieuw in de media – Een selectie uit actuele boeken, documentaires en podcasts.
- Ledenservice – Voordelen van het lidmaatschap van VOS/ABB.
- Veelgestelde vragen – Beantwoord door de Onderwijsjuristen van VOS/ABB.
- Advies – Crisis op school? Goed over communiceren!
Hét blad van, voor en over het openbaar onderwijs!
Magazine Naar School is hét blad van, voor en over het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs in Nederland. Het verschijnt vijf keer per jaar in een oplage van 3.000 exemplaren. Leden van VOS/ABB krijgen het gratis toegestuurd. Dit geldt voor bij VOS/ABB aangesloten besturen én hun scholen.
Bovenschoolse directies kunnen op aanvraag ook één gratis abonnement nemen. U kunt daarvoor een mailtje sturen naar welkom@vosabb.nl onder vermelding van ‘Abonnement Naar School‘. Vermeld in uw mail uw naam of de naam van uw organisatie en het adres waarop u het magazine wilt ontvangen.
Heeft u ideeën voor magazine Naar School? Mail hoofdredacteur Martin van den Bogaerdt: mvandenbogaerdt@vosabb.nl.
Wilt u adverteren in magazine Naar School? Dat kan! U kunt hiervoor contact opnemen met OnderwijsMedia: 030–210 23 86 of sales@onderwijsmedia.nl.
Magazine Naar School kent uiteraard ook een digitale editie. Alle nummers van het VOS/ABB-magazine kunt u hier inzien.