Zelfredzaamheid en taalvaardigheid zijn struikelblokken bij de overgang van het voortgezet onderwijs naar het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en de universiteit. Dat blijkt uit onderzoek van Researchned.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat door het veelvuldig gebruik van de elektronische leeromgeving Magister in het voortgezet onderwijs studenten in het mbo, hbo en op de universiteit vaak niet weten hoe ze een agenda of planner moeten gebruiken. Een ander punt dat uit het onderzoek komt, is dat studenten niet kritisch genoeg naar zichzelf zijn. Qua toetsing zijn ze nog vaak gericht op ‘gehaald of niet’. Zelfreflectie blijkt een zeer grote overstap.
Daarnaast is taalvaardigheid een probleem, vooral in het wetenschappelijk onderwijs en in mindere mate in het mbo en hbo. De verbeterpunten gaan vooral om schrijven en in het mbo ook om lezen. Ook ontbreekt het veel studenten die net van het voortgezet onderwijs komen aan executieve competenties, zoals kritisch denken, zelfregulering, zelfstandig werken en studievaardigheden.
In december 2019 publiceerde VOS/ABB in magazine Naar School een artikel over vijf enthousiaste docenten van het openbare Schoonhovens College die het vak Academische Vaardigheden hebben ontwikkeld: