De meeste leraren zien dat er kansenongelijkheid tussen leerlingen is. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Bazalt Groep, die zich bezighoudt met onderwijsadvies, coaching en educatieve uitgaven.

Zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs signaleert een meerderheid van de leraren dat leerlingen niet allemaal dezelfde kansen hebben. Ze zien ook dat online afstandsonderwijs vooral kansarme leerlingen treft. Dit heeft als bijkomend effect dat leraren en ook schoolleiders beter zicht hebben op welke leerlingen relatief weinig kans krijgen.

Thuissituatie

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat onderwijsprofessionals kansenongelijkheid zien ontstaan in de thuissituatie van kinderen. Hier speelt onder andere de achtergrond en het opleidingsniveau van de ouders mee. Kansarme kinderen krijgen thuis minder aandacht en ondersteuning van hun ouders. Ook zijn er bij hen thuis relatief weinig ICT-middelen.

Ruim de helft van de onderwijsprofessionals denkt dat het kan worden tegengegaan. Dat is volgens hen een gedeelde taak van de school en de ouders. Ook de politiek, het ministerie van OCW en gemeenten worden genoemd.

Het onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Er deden circa 1000 onderwijsprofessionals aan mee.

Lees meer…

Deel dit bericht: