De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) heeft in 2017 meer klachten behandeld van gescheiden ouders over de manier waarop scholen hun informatie geven over hun kinderen. Dat staat in het jaarverslag van de LKC.
De LKC kreeg vorig jaar elf klachten over informatievoorziening aan gescheiden ouders, terwijl dat er in de voorgaande jaren telkens drie tot vijf waren.
De commissie adviseert scholen altijd om beleid te formuleren over informatieverstrekking aan gescheiden ouders en dit beleid in de schoolgids te zetten. Bij aanmelding van een leerling van gescheiden ouders is het volgens de LKC handig als de school zicht krijgt op de juridische status van het ouderlijk gezag.
Mediation
In totaal behandelde de LKC vorig jaar 239 klachten. Daarvan mondden er 71 uit in een inhoudelijk oordeel in de vorm van een advies. In 59 klachten loste het schoolbestuur de klacht naar tevredenheid van klagers op, waarna zij de procedure beëindigden.
Mediation leidde in vier gevallen tot een oplossing van de klacht. In één zaak heeft de LKC na een mediation alsnog advies uitgebracht. In zeven gevallen werd een ingediende klacht niet-ontvankelijk verklaard.