Leraren in het voortgezet onderwijs vinden dat er te weinig aandacht is voor relationele en seksuele vorming. Ook zijn ze ontevreden over de inhoud: onderwerpen als wensen en grenzen, consent en seksueel plezier komen onvoldoende aan bod. Dat melden expertisecentrum Rutgers en Soa Aids Nederland.
De organisaties lieten eind vorig jaar twee peilingen uitvoeren onder in totaal bijna 1.000 leraren en schoolleiders. Daaruit kwam naar voren dat ruim de helft (55%) vindt dat seksuele vorming meer tijd verdient. Bijna driekwart (72%) is van mening dat seksuele vorming ook verplicht moet worden in de bovenbouw. Er kwam volgens Rutgers en Soa Ais Nederland ook uit naar voren dat ’te weinig’ scholen aandacht besteden aan seksueel plezier, consent, grensoverschrijdend gedrag en veiligheid.
Programmamanager Luc Lauwers van Rutgers ziet de uitkomsten van de peiling als een duidelijk signaal: ‘Het is hoog tijd dat seksuele vorming met concrete verplichte kerndoelen wordt uitgewerkt in het nieuwe curriculum. Niet alleen voor de onderbouw, maar ook voor de bovenbouw. Zoals docenten in de peiling aangeven en jongeren in eerder onderzoek al hebben aangegeven. Het nieuwe kabinet is aan zet om hierop de regie te nemen.’
3D-clitoris
De bekendmaking van de uitkomsten van de peilingen staat in het teken van de Week van de Liefde. Scholen die aan deze actieweek deelnemen, hebben een 3D-clitoris toegestuurd gekregen. De gedachte hierachter is dat ze daarmee aandacht kunnen besteden aan onder andere genderrollen en het zelfbeeld van het eigen lichaam. Lauwers wijst erop dat de clitoris meer dan ‘alleen dat knopje’ is. De 3D-clitoris kan volgens hem bijdragen aan ‘meer seksueel plezier, gendergelijkheid en evenwicht tussen de lakens’.