Scholen moeten hun leerlingen goed voorbereiden op klimaatverandering en de energietransitie. Dat adviseert de Wageningse hoogleraar Transformatief leren voor sociaal-ecologische duurzaamheid Arjen Wals.
Op de website van de social enterprise OneWorld zegt hij dat scholen een verlengstuk dreigen te worden van de economie. ‘Ze leiden jongeren op tot volwassenen die gemakkelijk van baan dienen te veranderen, en zich steeds moeten bewijzen en onderscheiden van hun collega’s en concurrenten’, aldus Wals.
Hij spreekt van ‘een fixatie op continue persoonlijke groei en ontwikkeling’, die volgens hem leidt ’tot een planeet die niet meer duurzaam is’. Hij noemt het verdwijnen van de biodiversiteit, klimaatverandering en de toenemende sociale ongelijkheid in de wereld. ‘We lopen tegen de ecologische en ethische grenzen aan’, zo citeert OneWorld hem.
Duurzaamheid
Hij pleit voor meer aandacht op school voor klimaatverandering en de energietransitie. ‘Je kunt al vanaf vier jaar beginnen met duurzaamheid in het basisonderwijs. Jonge kinderen zijn vaak nog beter in staat om nieuwe inzichten te ontdekken dan oudere leerlingen, omdat ze de wereld nog ervaren zoals die zich aan hen ontplooit.’
Volgens Wals kunnen scholen hun leerlingen het beste actief laten leren. ‘Stel vragen als: hoe kom je naar school, met de auto of de fiets? En zoek bijvoorbeeld samen uit hoe je groene schoolpleinen kunt aanleggen of hoe je zonnepanelen op het dak installeert.’
Hij verwijst naar een project van het openbare Da Vinci College in Leiden, waar de leerlingen een business case uitwerkten voor zonnepanelen op het dak en zelf concludeerden dat dit een verantwoorde investering was.