Het is onaanvaardbaar dat de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs zich onvoldoende ontwikkelt. Dat schrijven minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker van OCW in een brief aan de Tweede Kamer.
De brief gaat in op het themarapport Burgerschap op school van de Inspectie van het Onderwijs. In dat rapport staat onder andere dat scholen en instellingen weliswaar aan de wettelijke vereisten voldoen en burgerschap een belangrijk thema vinden, maar dat burgerschapsonderwijs op veel scholen weinig doelgericht wordt vormgegeven en dat op de resultaten ervan nauwelijks zicht is.
Versterking burgerschapsonderwijs
Bussemaker en Dekker vinden het onaanvaardbaar, ‘zeker gezien de huidige ontwikkelingen in de samenleving’, dat de kwaliteit van burgerschapsonderwijs zich onvoldoende ontwikkelt. ‘Burgerschap is te belangrijk om scholen er alleen voor te laten staan. Daarom willen we samen met scholen en instellingen verder werken aan de versterking van burgerschapsonderwijs’, zo staat in hun brief.
De minister en de staatssecretaris willen dat burgerschapsonderwijs een prominentere plaats krijgt in het curriculum. Daarbij moet wat hen betreft aandacht zijn voor de democratische rechtsstaat, de Nederlandse Grondwet, gedeelde waarden en ‘een gedeelde nationale identiteit’. Met dat laatste doelen ze op tradities, cultuur en taal.
Het doel van goed burgerschapsonderwijs moet volgens Bussemaker en Dekker zijn dat leerlingen een moreel kompas ontwikkelen.
Autonomie scholen en leraren
De PO-Raad en VO-raad vinden het ‘niet passend’ dat de overheid gaat voorschrijven aan welke thema’s scholen aandacht moeten besteden tijdens burgerschapslessen. Het is volgens de sectororganisaties aan autonome scholen en leraren zelf om invulling te geven aan burgerschapsvorming. ‘Een christelijke school doet dat anders dan een vrije school, en dat is prima’, zo staat in een reactie.
Wel zeggen de PO-Raad en VO-raad open te staan ‘voor een gesprek over hoe burgerschapsvorming verder verbeterd kan worden’.
Het eerstvolgende nummer van ons magazine Naar School!, dat op 14 februari verschijnt, besteedt aandacht aan het initiatief van openbare basisschool De Meerwaarde in Strijen om waarden en normen centraal te stellen. Dit initiatief van de school is door het dorp in de Hoeksche Waard overgenomen.