Eindeloos veel opdrachten en verslagen, geen goede begeleiding en een algeheel gebrek aan maatwerk: zij-instromers zijn kritisch over hun opleiding. Dit meldt Pointer van KRO-NCRV.

Pointer had contact met bijna honderd mensen die een zij-instroomtraject volgen of in deeltijd aan de pabo studeren. Zij beklagen zich er volgens Pointer onder meer over over dat lerarenopleidingen geen oog zouden hebben voor competenties uit een eerdere carrière.

‘Ik heb psychologie en bedrijfskunde gestudeerd, een bak ervaring in het bedrijfsleven en 20 jaar voor de klas gestaan in het HBO’, meldt een van de zij-instromers. ‘Maar ik kreeg geen enkele vrijstelling. Ik moest gewoon de volledige opleiding doen.’ Een andere zij-instromer: ‘We hebben hutten voor kabouters gebouwd, muziek gemaakt met stokjes en figuurtjes getekend met scheerschuim. Veel liever had ik iets geleerd over klassenmanagement of over hoe ik moet omgaan met bijvoorbeeld gedragsstoornissen.’

Voor het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO) is de kritiek niet nieuw. Pointer citeert voorzitter Karin van Weegen: ‘Het blijkt in de praktijk best ingewikkeld te zijn om dat maatwerk op een goede manier vorm te geven. Ik denk dat wij als opleidingen, beter dan we nu soms doen, rekening moeten houden met wat mensen meebrengen.’

Staatssecretaris Mariëlle Paul van OCW heeft aan Pointer laat aan Pointer weten dat het probleem voorlopig niet is opgelost: ‘Ik kan me voorstellen dat het voor zij-instromers niet snel genoeg kan gaan, maar dit soort processen heeft tijd nodig. Het gaat om maatwerk bieden aan iedere student. We blijven daarover in gesprek met de lerarenopleidingen.

In opdracht van KRO-NCRV’s Pointer vroeg de AVS bijna 300 basisschoolleiders naar hun ervaringen met zij-instromers. Daaruit bleek dat 85% werkt met zij-instromers of dat in het verleden heeft gedaan’. Ruim één op de drie (36%) geeft dat zonder zij-instromers de personeelstekorten nog groter zouden zijn dan nu al het geval is.

Lees meer…

Deel dit bericht: