Scholen moeten duidelijk kunnen maken waarom zij uniek en aantrekkelijk zijn voor werknemers, zeker nu het lerarentekort toeneemt. De hoogte van het salaris speelt daarbij een ondergeschikte rol, stelt Suzanne von der Dunk, directeur onderwijs bij Randstad Nederland, in Trouw.
‘De jacht op de docent is niet eenvoudig, maar je moet de juiste pijlen inzetten’, aldus Von der Dunk. Welkomstbonussen, leaseauto’s en salarissen bovenop de cao zijn volgens haar niet de juiste pijlen, omdat in het onderwijs nadrukkelijk de werksfeer als belangrijkste drijfveer voor een baankeuze wordt gezien.
Een leraar wil bijvoorbeeld weten of op de school waar een vacature is, ook het team aanwezig is waar hij of zij behoefte aan heeft. Andere punten die zij noemt, zijn ruimte voor ontwikkeling, begeleiding en samenwerking, bijvoorbeeld om een master te halen.
Lerarentekort verlegt sollicitatiedruk
Door het groeiende lerarentekort, is de sollicitatiedruk volgens Von der Dunk verlegd van de docent naar de school. ‘Dus dan is de vraag: Wat heeft jouw school deze leerkracht te bieden?’