De Amsterdamse schoolbesturen willen het onderwijs vanwege het grote en voortdurende lerarentekort in de hoofdstad op een andere manier gaan organiseren: er komen wisselende professionals voor de klas, zoals kunstenaars, accountants en musici, waarbij een bevoegde leerkracht een coördinerende rol vervult. De Algemene Onderwijs (AOb) ziet dit niet zitten.
Het Breed Bestuurlijk Overleg (BBO) in Amsterdam zegt dat vanwege het lerarentekort het niet meer haalbaar is om één leerkracht per groep in de basisschool te hebben. Er moet volgens de schoolbesturen een transitie komen van klassiek naar ‘nieuw onderwijs’, meldt Het Parool.
Nieuwe realiteit
De lokale krant citeert bestuurder Marton de Pinth van Stichting Innoord voor openbaar primair onderwijs in Amsterdam-Noord: ‘Het klassieke onderwijsbeeld waarin we een leerkracht voor één klas zetten, gaat verdwijnen. We zijn ouders er ook al gestaag op aan het voorbereiden en willen nu ook aan de stad vertellen wat er gaat veranderen.’
In het ‘nieuwe onderwijs’ krijgen leerlingen les van wisselende professionals, zoals kunstenaars, accountants en musici, en is er een bevoegde leerkracht met een coördinerende rol. ‘We zien nu dat de regelingen waarmee we experimenteerden of die als noodoplossing werden gebruikt, de nieuwe realiteit worden’, aldus De Pinth.
Het BBO meldt op zijn website ook dat er Amsterdamse basisscholen moeten worden verplaatst of samengevoegd en dat een aantal scholen dicht zal moeten.
Schandalig
De Algemene Onderwijs (AOb) is fel gekant tegen de plannen van het BBO, zo blijkt uit een woedende reactie van hoofdbestuurder Thijs Roovers in Het Parool. De AOb’er vindt het ‘schandalig’ wat de Amsterdamse schoolbesturen hebben bedacht. Volgens hem gooien ze hiermee ‘de handdoek in de ring’. Roovers benadrukt dat er voor elke klas in Amsterdam een bevoegde leerkracht moet, maar hij vertelt er niet bij hoe dat kan worden gerealiseerd.
Onderwijsminister Dennis Wiersma ziet het plan ook niet zitten, zo zei hij in Goedemorgen Nederland. ‘Ik heb echt de overtuiging dat een vaste leraar, één gezicht, je helpt om dat leren beter te doen en ook een vertrouwensband op te bouwen.’ Hij voegde daaraan toe dat het wel goed is dat schoolbesturen creatieve oplossingen bedenken voor de problemen die worden veroorzaakt door het lerarentekort.