Lerarenopleidingen moeten toekomstige docenten beter voorbereiden op de multiculturele realiteit van met name vmbo’s in de Randstad. Dat stelt onderzoeker Anneke Dubbeld.
Zij constateert in haar promotieonderzoek aan de Open Universiteit dat docenten zich vaak niet goed voorbereid voelen op het lesgeven in multiculturele klassen. Ze vinden het moeilijk om zich te verbinden met de sociaal-culturele achtergrond van hun leerlingen en voelen zich weerhouden door hun eigen waarden en identiteiten. Ook hebben ze vaak weinig vertrouwen in zichzelf wat betreft het omgaan met culturele verschillen.
Docentenopleidingen kunnen daar wat aan doen, vindt Dubbeld. Ze constateert dat de opleidingen nu relatief weinig aandacht hebben voor diversiteit binnen de school en de maatschappij. Zij zouden wat Dubbeld betreft toekomstige docenten beter moeten voorbereiden op de realiteit waarmee ze te maken krijgen. Daarbij zou er vooral aandacht moeten zijn voor de opstelling van leraren en hun opvattingen over de multiculturele maatschappij en hun school.