Leraren gaan zich alleen nog richten op de kern van het onderwijs: taal, rekenen, schrijven en lezen. Alles daaromheen gaat naar de community. Dat staat in het verslag van de Week van de Onderwijskwaliteit (WOK) van de Amsterdamse Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT).
In de WOK van 9 tot en met 13 december hield STWT de 16 openbare basisscholen die onder deze stichting vallen gesloten. Dat was een maatregel die voortkwam uit het lerarentekort. De week was bedoeld om met elkaar maatregelen te bespreken om het lerarentekort tegen te gaan en de werkdruk te verminderen.
Een van de resultaten van de WOK is dat de leraren teruggaan naar de kern van het onderwijs: taal, rekenen, schrijven en lezen. ‘Alles daaromheen wordt onderdeel van de community’, zo staat in het verslag. Met de community wordt de omgeving van de school bedoeld. Op deze manier zouden er ‘broedplaatsen voor onderwijsontwikkeling van hoge kwaliteit’ kunnen komen. Het idee is dat brugfunctionarissen de scholen en de community met elkaar in verbinding gaan brengen.
In het verslag staat dat de nieuwe manier van werken een overgang is ‘van het industriële tijdperk naar de 21e-eeuwse kenniseconomie’. Deze overgang kan het vak van leerkracht aantrekkelijker maken en meer aanzien geven, zo is de gedachte.