‘Schrap die jaarlijkse pannenkoekendag of warmetruiendag, en huur voor de noodzakelijke activiteiten een ondersteuner of eventmanager in. Dan kan de leraar zich bij de kern houden.’ Dit advies komt van hoofbegaafdheidsspecialist en Trouw-columnist Sofie van de Waart.
Volgens Van de Waart is er in het onderwijs meer maatwerk nodig. Daarmee zou de helft van de leerlingen die nu zonder onderwijs thuiszitten, zoals autistische leerlingen of kinderen met ADHD, weer naar school kunnen. ‘Maar soms lijkt het alsof we het gemakkelijker vinden om ze de rest van hun leven een uitkering te geven dan te zoeken naar de kleine maatwerkoplossingen’, zo citeert Trouw haar.
Ze beseft dat het lerarentekort het bieden van maatwerk bemoeilijkt, maar het is volgens haar deels ook een beleidskeuze. ‘Leraren moeten zorgen voor kennisoverdracht en een fijn pedagogisch klimaat. Maar in de praktijk staan ze in hun vrije tijd kauwgom onder de schoolbankjes vandaan te peuteren of een paasontbijt te organiseren. Doe dat nou niet! Schrap die jaarlijkse pannenkoekendag of warmetruiendag, en huur voor de noodzakelijke activiteiten een ondersteuner of eventmanager in. Dan kan de leraar zich bij de kern houden.’