Leraren in het primair onderwijs in Drenthe complimenteren elkaar vaak voor elkaars talenten. In Friesland doen ze dat veel minder vaak, blijkt uit onderzoek in opdracht van TechniekTalent.nu.
In Drenthe geeft 76 procent van de leraren elkaar complimentjes voor elkaars talenten. In Friesland doet maar 31 procent dat. Uit het onderzoek blijkt ook dat Groningse leerkrachten het meest trots zijn op hun empathisch vermogen en talent voor sport.
Mannen ambitieuzer dan vrouwen
Verder blijkt uit het onderzoek dat mannelijke leerkrachten over het algemeen meer ambitie hebben dan hun vrouwelijke collega’s. Van de meesters wil 71 procent meer tijd voor ontwikkeling van hun talenten, terwijl van de juffen 57 procent dat wil.
Een ander punt dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat nogal wat leerkrachten in het basisonderwijs niet zo muzikaal zijn. Ruim een vijfde van de leerkrachten zou muzikaal willen zijn, maar is dat niet.
Voor het onderzoek werden 500 leerkrachten in het primair onderwijs ondervraagd. Het maakt deel uit van de campagne TalentMoment, die leerkrachten wil stimuleren hun eigen talenten te herkennen en verder te ontwikkelen.