Scholieren gebruiken de geavanceerde tekstgenerator ChatGPT voor allerlei huiswerkopdrachten, zonder dat leraren daardoorheen prikken. Dat meldt de NOS.
Bij de NOS meldden zich ruim 250 scholieren die bevestigen de software te gebruiken voor opdrachten. Op een enkele uitzondering na zeggen ze niet te worden gepakt. Ze gebruiken ChatGPT voor losse alinea’s en antwoorden op deelvragen, maar ook om complete verslagen, werkstukken en essays te maken. Ook gebruiken leerlingen de software om spelfouten uit teksten te halen of om op ideeën te komen.
De NOS citeert een leerling uit 3 havo: ‘Ik gebruik het om snel mijn huiswerk te kunnen maken. Er staat vaak bij een opdracht: vertel het in je eigen woorden. Dan gaat een docent echt niet controleren wat mijn eigen woorden precies zijn.’ Docent Nederlands Furkan Sogut van de openbare Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen maakt zich zorgen: ‘Ik wil natuurlijk niet uitgaan van de slechte bedoelingen van leerlingen, maar ik kan niet zien of ze iets zelf hebben geschreven’, zo citeert de NOS hem.
Deze tekst is niet gemaakt met ChatGPT (-: