In het tweede jaar van het vmbo-basis /kader is het leesniveau van de meeste leerlingen onder de maat. Dat signaleert de Inspectie van het Onderwijs op basis van de eerste nationale peiling van de leesvaardigheid van leerlingen in het voortgezet en voortgezet speciaal onderwijs.
De inspectie meldde aanvankelijk dat ook het leesniveau in het praktijkonderwijs onder de maat was. Nadat de Sectorraad Praktijkonderwijs de inspectie erop had gewezen dat die conclusie niet klopte, trok de inspectie die in.
In de tweede klas van havo/vwo, vmbo-gemengde/theoretische leerweg en het voortgezet speciaal onderwijs lezen de meeste leerlingen op of boven het niveau dat past bij hun leerjaar en de onderwijssoort waarin deze leerlingen zich bevinden. In het vmbo-basis/kader zien de resultaten er volgens de inspectie echter niet goed uit. Daar lezen de meeste leerlingen in het tweede leerjaar nog onder het fundamentele leesniveau 1F.
‘Van de meerderheid van deze groep Nederlandse leerlingen is de leesvaardigheid dus niet goed genoeg. Dit vraagt om een verbeterde aanpak’, aldus de inspectie. Die geeft de tip om leerlingen op school boeken te laten lezen. Ook zou het volgens de inspectie goed zijn als docenten Nederlands samen met andere docenten optrekken om de leesvaardigheid van hun leerlingen op een hoger plan te tillen.